Notiziario dei seminari di carattere matematico
a cura del Dipartimento di Matematica G. Castelnuovo, Sapienza Università di Roma

Settimana dal 09-03-2020 al 15-03-2020

Giovedì 12 marzo 2020 - ANNULLATO
Ore 14:30, Sala di Consiglio, Dipartimento di Matematica, Sapienza Università di Roma
Seminario P(n)/N(p)
Claudia Bucur (INdAM)
Behavior of nonlocal minimal surfaces in highly nonlocal regimes
We begin by defining the fractional perimeter of a set in \( \mathbb R^n \). This operator takes into account interactions between points far away from each other, weighted with respect to a kernel depending on the distance and on a fractional parameter \( s\in(0; 1) \). As \( s \to 1\), one obtains the classical perimeter. As \( s \to 0\), we enter a highly nonlocal regime, where the contribution from "far away" of sets becomes predominant. We classify minimizers of the perimeter for small values of the fractional parameter \( s \), in relation to the contribution from "far away", presenting two main results: one referred to general (minimal) surfaces and the other to minimal graphs.

Giovedì 12 marzo 2020
Ore 15:00, Aula B, Dipartimento di Matematica, Sapienza Università di Roma
Seminari di Ricerca in Didattica della Matematica
Marta Menghini (Sapienza Università di Roma)
I contenuti matematici per la formazione insegnanti. Un'analisi storica

Giovedì 12 marzo 2020 - ANNULLATO
Ore 15:30, Sala di Consiglio, Dipartimento di Matematica, Sapienza Università di Roma
Seminario P(n)/N(p)
Mike Kowalczyk (UCHILE)
Doubling construction for \( O(m)\times O(n) \) invariant solutions to the Allen-Cahn equation
In this talk I will discuss the construction of new families of two-ended \( O(m)\times O(n) \)-invariant solutions to the Allen-Cahn equation \( \Delta u+u-u^3=0 \) in \( \mathbb R^{N+1} \), with \( N\ge 7 \), whose zero level sets diverge logarithmically from the Lawson cone at infinity. The construction is based on a careful study of the Jacobi-Toda system on a given \( O(m)\times O(n) \)-invariant manifold, which is asymptotic to the Lawson cone at infinity. This is a joint work with. O. Agudelo and M. Rizzi.

Venerdì 13 marzo 2020
Ore 16:00, Aula Picone, Dipartimento di Matematica, Sapienza Università di Roma
Seminari per docenti (PLS)
Luca Sbano (Liceo Vittoria Colonna), Michela Barsanti (Liceo Vittoria Colonna), Anna Perrotta (ITIS Galilei), Roberta Dalla Volta (ITIS Galilei) ed Enrico Rogora (Sapienza Università di Roma)
Sequenze binarie 2 (Entropia e comprimibilità, sequenze aleatorie)

Le comunicazioni relative a seminari da includere in questo notiziario devono pervenire esclusivamente mediante apposita form da compilare online, entro le ore 24 del giovedì precedente la settimana interessata. Le comunicazioni pervenute in ritardo saranno ignorate. Per informazioni, rivolgersi all'indirizzo di posta elettronica seminari@mat.uniroma1.it.
Coloro che desiderano ricevere questo notiziario via e-mail sono pregati di comunicare il proprio indirizzo di posta elettronica a seminari@mat.uniroma1.it.