Notiziario dei seminari di carattere matematico
a cura del Dipartimento di Matematica Guido Castelnuovo, Sapienza Università di Roma

Settimana dal 20-09-2021 al 26-09-2021

Lunedì 20 settembre 2021
Ore 14:00, Aula C, Dipartimento di Matematica, Sapienza Università di Roma
Corso di Dottorato (terza di quattro lezioni, ognuna di 2 ore)
Thomas Schick (Georg-August-Universität Göttingen)
The topology of positive scalar curvature
Si rimanda all'Abstract della prima lezione (Lunedì 13 Settembre).
Lezione in presenza ma anche da remoto. Per avere link Zoom scrivere a piazza@mat.uniroma1.it

Martedì 21 settembre 2021
Ore 10:30, Sala di Consiglio, Dipartimento di Matematica, Sapienza Università di Roma
Seminario di Probabilità
Lorenzo Dello Schiavo (IST Austria)
Conformally invariant random fields, quantum Liouville measures, and random Paneitz operators on Riemannian manifolds of even dimension
On large classes of closed even-dimensional Riemannian manifolds M, we construct and study the Copolyharmonic Gaussian Field, i.e. a conformally invariant log-correlated Gaussian field of distributions on M. This random field is defined as the unique centered Gaussian field with covariance kernel given as the resolvent kernel of Graham—Jenne—Mason—Sparling (GJMS) operators of maximal order. The corresponding Gaussian Multiplicative Chaos is a generalization to the 2m-dimensional case of the celebrated Liouville Quantum Gravity measure in dimension two. We study the associated Liouville Brownian motion and random GJMS operator, the higher-dimensional analogues of the 2d Liouville Brownian Motion and of the random Laplacian. Finally, we study the Polyakov–Liouville on the space of distributions on M induced by the copolyharmonic Gaussian field, providing explicit conditions for its finiteness and computing the conformal anomaly. (arXiv:2105.13925, joint work with Ronan Herry, Eva Kopfer, Karl-Theodor Sturm)

Giovedì 23 settembre 2021
Ore 10:30, Sala Consiglio, Dipartimento di Matematica, Sapienza Università di Roma
Corso di Dottorato (ultima di quattro lezioni, ognuna di 2 ore)
Thomas Schick (Georg-August-Universität Göttingen)
The topology of positive scalar curvature
Si rimanda all'Abstract della prima lezione (Lunedì 13 Settembre).

Giovedì 23 settembre 2021
Sala di Consiglio, Dipartimento di Matematica, Sapienza Università di Roma
Mini Workshop
Vertex algebras, W-algebras and related structures
Webpage https://www1.mat.uniroma1.it/people/papi/mw.html
Program:

• 15-16 D. Adamovic (University of Zagreb) On semisimplicity of category KL_k for affine vertex superalgebras
  • 16-16.30 coffee break
  • 16.30-17.30 D. Brilli (Sapienza Università di Roma) Pseudoalgebraic structures for the exceptional Lie superalgebra E(5,10)
  • 17.30-18.30 P. Moseneder Frajria (Politecnico di Milano) Conformal embeddings in affine vertex superalgebras

Venerdì 24 settembre 2021
Sala di Consiglio, Dipartimento di Matematica, Sapienza Università di Roma
Mini Workshop
Vertex algebras, W-algebras and related structures
Webpage https://www1.mat.uniroma1.it/people/papi/mw.html
Program:

• 9.30-10.30 A. De Sole (Sapienza Università di Roma) TBA
  • 10.30-11.30 F. Gavarini (Università di Roma Tor Vergata) Real forms of complex Lie superalgebras and supergroups
  • 11.30-12 coffee break
  • 12-13 A. D'Andrea (Sapienza Università di Roma) Irreducible representations of Lie Pseudoalgebras

Venerdì 24 settembre 2021
Ore 14:00, Dal Passo, Dipartimento di Matematica, Università di Roma Tor Vergata
Operator Algebra Seminar
Christian Gass (University of Göttingen)
Renormalization in string-localized field theories: a microlocal analysis
String-localized quantum field theory (SL QFT) provides an alternative to gauge theoretic approaches to QFT. In the last one-and-a-half decades, many conceptual benefits of SL QFT have been discovered. However, a renormalization recipe for loop graphs with internal SL fields was not at hand until now. In this talk, I present a proof that the problem of renormalization remains a pure short distance problem in SL QFT. This happens in spite of the delocalization of SL fields and the analytic complexity of their propagators – provided that one takes care in how to set up perturbation theory in SL QFT. As a result, the improved short-distance behavior of SL fields remains a meaningful notion, which indicates that there can exist renormalizable models in SL QFT whose point-localized counterparts are non-renormalizable. The talk is based on arXiv:2107.12834.
Per informazioni, rivolgersi a: vincenzo.morinelli@mat.uniroma1.it

Le comunicazioni relative a seminari da includere in questo notiziario devono pervenire esclusivamente mediante apposita form da compilare online, entro le ore 24 del giovedì precedente la settimana interessata. Le comunicazioni pervenute in ritardo saranno ignorate. Per informazioni, rivolgersi all'indirizzo di posta elettronica seminari@mat.uniroma1.it.
Coloro che desiderano ricevere questo notiziario via e-mail sono pregati di comunicare il proprio indirizzo di posta elettronica a seminari@mat.uniroma1.it.