Notiziario dei Seminari di carattere matematico
a cura del Dipartimento 'G. Castelnuovo'
Sapienza Università di Roma

Settimana dal 28 novembre al 4 dicembre 2016

Lunedì 28 novembre 2016
Ore 11:00, aula B
Incontro di lavoro su Calcolo delle Variazioni e Γ-convergenza/ Working seminar on Calculus of Variations and Γ-convergence
Annika Bach (WWU Munster)
Second-order approximation of anisotropic free-discontinuity functionals
We provide an approximation result for free-discontinuity functionals whose surface-integrand is an arbitrary smooth Finsler metric. Our main result states that these functionals can be obtained as the Gamma-limit of elliptic energies of Ambrosio-Tortorelli type depending on the Hessian of the edge variable.

Martedì 29 novembre 2016
Ore 14:00, aula di Consiglio
seminario di Probabilità e Statistica Matematica
Piero Caputo (Università di Roma Tre)
Random walk on sparse random directed graphs
A random walk on a finite graph exhibits cutoff if its distance from stationarity remains close to the initial value for a certain number of iterations and then abruptly drops to near zero on a much shorter time scale. Originally discovered in the context of card shuffling by Aldous and Diaconis in 1986, this remarkable phenomenon is now rigorously established for many reversible chains. Here we consider the non-reversible case of random walks on sparse random directed graphs, for which even the stationary distribution is far from being understood. We establish the cutoff phenomenon, determine its time window and prove that the cutoff profile approaches a universal gaussian shape. Moreover, we determine an explicit recursive equation characterizing the stationary distribution. This talk is based on joint work with Charles Bordenave and Justin Salez.

Martedì 29 novembre 2016
Ore 14:00, aula Dal Passo, Università di Roma Tor Vergata
seminario di Equazioni Differenziali
Pierpaolo Esposito (Università di Roma Tre)
The quasi-linear Liouville equation
In Rn we discuss a quasi-linear equation involving the n-Laplace operator and an exponential nonlinearity. We completely classify entire solutions with finite mass.

Ore 14:30, aula D'Antoni, Università di Roma Tor Vergata
seminario di Geometria Algebrica
Thomas Dedieu
Enumerazione di curve in superficie toriche mediante geometria tropicale secondo Mikhalkin e Brugallé, II

seminario di Algebra e Geometria
Ozlem Imamoglu (ETH)
Modular cocycles and linking numbers
It is known that the 3-manifold SL(2,Z)\SL(2,R) is diffeomorphic to the complement of the trefoil knot in S3. E. Ghys showed that the linking number of the trefoil knot with a modular knot is given in terms of the classical Dedekind symbol. The Dedekind symbol arose historically in the transformation formula of the logarithm of Dedekind's eta function under SL(2,Z). In this talk I will give a generalization of the Dedekind symbol associated to a fixed modular knot and show its relation to the linking numbers of two modular knots. This is joint work with W. Duke and A. Toth.

Ore 16:00, aula di Consiglio
seminario di Fisica Matematica
Francesco Salvarani (Università di Pavia)
Gas di Knudsen in domini tempo-dipendenti
Il seminario illustrerà alcuni problemi relativi allo studio di dinamiche gassose definite in domini dipendenti dal tempo. Nella prima parte, di taglio più teorico, verrà sviluppata la teoria di esistenza di soluzioni per il gas di Knudsen in domini evolutivi, basata sulla nozione di tempo di uscita retrogrado. La seconda parte sarà consacrata allo studio numerico del problema e alla descrizione dei risultati delle simulazioni.

Giovedì 1 dicembre 2016
Ore 14:30, aula di Consiglio
seminario di fine ciclo di Dottorato
Andrea Aspri (Sapienza Università di Roma)
Analysis of a linear elastic model arising from volcanology

Giovedì 1 dicembre 2016
Ore 14:30, Aula 211, Università di Roma Tre, l.go san L. Murialdo 1
seminario di Geometria
Luca Tasin (Università Roma Tre)
On the number of minimal models
It is well known since the beginning of the 20th century that a minimal model of an algebraic complex surface is unique. From this one can deduce that minimal models of surfaces of general type with bounded volume form a bounded family. In this talk I will show how the number of minimal models of an n-dimensional manifold can be bounded in term of its volume for any n. Moreover, I will explain that in any dimension minimal models of general type and bounded volume form a bounded family. This is based on a joint work with D. Martinelli and S. Schreieder.

Venerdì 2 dicembre 2016
Ore 14:00, Aula Ersoch (ex mattatoio), Università di Roma Tre, l.go G.B. Marzi 10
seminario Formulas
Maria Luisa Spreafico (Politecnico di Torino)
Matematica e origami per l'architettura e la tecnologia
Seminario nell'ambito della lezioni di Istituzioni Matematiche 2 A e B (a canali riuniti).

Venerdì 2 dicembre 2016
Ore 14:30, aula di Consiglio
Seminario per insegnanti (Piano Lauree Scientifiche)
Francesca Coppa e Antonio Fanelli (liceo Plinio Seniore), Andrea Dall'Aglio e Marta Menghini (Sapienza Università di Roma)
Passo dopo passo: algoritmi, successioni, ricorsione - primi passi al Liceo Matematico

Tutte le informazioni relative a questo notiziario devono pervenire esclusivamente all'indirizzo di posta elettronica seminari@mat.uniroma1.it entro le ore 24 del giovedì precedente la settimana interessata. Le comunicazioni pervenute in ritardo potranno essere ignorate.