Settimana dal 12 al 18 gennaio 2015

Lunedì 12 gennaio 2015
Ore 14:30, Aula di Consiglio
Seminario di Analisi Matematica
Mohammad Al Haj (Università di Roma I)
Existence of traveling waves for Lipschitz discrete dynamics: monostable case as a limit of bistable cases
We study discrete monostable dynamics with general Lipschitz non-linearities. This includes also degenerate non-linearities. In the positive monostable case, we show the existence of a branch of traveling waves solutions for velocities c > = c+, with non existence of solutions for c < c+. We also give certain sufficient conditions to insure that c+ > = 0 and we give an example when c+ < 0. We as well prove a lower bound of c+, precisely we show that c+ > = c*, where c* is associated to a linearized problem at infinity. On the other hand, under a KPP condition we show that c+ < = c*. We also give an example where c+ > c*. This model of discrete dynamics can be seen as a generalized Frenkel-Kontorova model for which we can also add a driving force parameter s. We show that s can vary in an interval [s-,s+]. For sin(s-,s+)) this corresponds to a bistable case, while for s=s+ this is a positive monostable case, and for s=s- this is a negative monostable case. We study the velocity function c=c(s) as s varies in [s-,s+]. In particular for s=s+ (resp. s=s-), we find vertical branches of traveling waves solutions with c > = c+ (resp. c < = c-). The results have been obtained in collaboration with R. Monneau

Lunedì 12 gennaio 2015
Ore 15:00, Aula Magna, Università di Roma II
Lectio Magistralis
Roberto Battiston (Agenzia Spaziale Italiana)
Visioni Spaziali

Martedì 13 gennaio 2015
Ore 15:00, Aula C, Università di Roma III
Colloqui di Fisica
Andrea Fabbri (Università di Roma III)
Le radiazioni ionizzanti in fisica medica: dalla diagnosi alla terapi
Il seminario introduce all'utilizzo delle radiazioni ionizzanti negli strumenti diagnostici, quali SPECT (Single Photon Computed Tomography) e PET (Positron Emission Tomography), nonchè agli sviluppi in corso per apparati sempre più specifici e mirati ai singoli organi. In ambito terapeutico l'utilizzo di fotoni ed elettroni ad elevata energia è ormai uno strumento di uso quotidiano per i medici e i fisici sanitari nei reparti di radioterapia. Le nuove tecnologie che prevedono l'utilizzo di protoni e di ioni carbonio aprono nuovi orizzonti nella cura al cancro. Il gruppo di ricerca di Roma TRE lavora da anni su diverse applicazioni di fisica medica: dallo sviluppo di gamma camere per applicazioni SPECT, con particolare attenzione ad apparati compatti ad uso chirurgico ed a tomografi di nuova generazione. Altro filone di ricerca riguarda la misura della dose in radioterapia e nelle nuove tecniche di adroterapia. La parte attiva del dispositivo di misura è basato su sensori in diamante sintetico monocristallino che permette misure affidabili e ripetibili di elettroni, fotoni e protoni in un ampissimo spettro di energie.

Martedì 13 gennaio 2015
Ore 16:00, Aula E
Seminario di Didattica della Matematica
Adriana Garroni (Università di Roma I)
Bolle di sapone e funi sospese: principi di minimalita'

Mercoledì 14 gennaio 2015
Ore 15:00, Aula Picone
Discussione di tesi di dottorato
Chiara Sorgentone (Università di Roma I)
Energy, enstrophy and symmetry preserving schemes for the numerical integration of non-linear advective problems

Giovedì 15 gennaio 2015
Ore 14:30, Aula 211, Università di Roma III
Seminario di Geometria
Giulio Codogni (Università di Roma III)
Non reductive automorphism groups, the Loewy filtration and K-stability
The first part of the talk will be an introduction to K-stability. K-stability, conjecturally, characterizes the varieties which admit a constant scalar curvature Kahler metric. A goal of this theory is to generalize the uniformization of Riemann surfaces to higher dimensional varieties. In the second part of the talk I will explain a joint work with R. Dervan. We study the K-stability of a polarised variety (X,L) with non-reductive automorphism group. We associate a canonical filtration of the co-ordinate ring to each variety of this kind, which destabilises the variety in several examples which we compute. We conjecture this holds in general. This is an algebro-geometric analogue of Matsushimàs theorem regarding the existence of constant scalar curvature Kahler metrics. As an application, we give an example of an orbifold del Pezzo surface without a Kahler-Einstein metric.

Tutte le informazioni relative a questo notiziario devono pervenire all'indirizzo di posta elettronica seminari@mat.uniroma1.it entro le ore 9 del venerdì precedente la settimana di pubblicazione.

Il calendario dei seminari è anche disponibile su internet.